Tai buvo
vienas iš tokių portretų, kurių akys tartum seka tave, kad ir kur būtum.
DIDYSIS BROLIS STEBI TAVE, buvo parašyta apačioje.[...]
Vinstonas
pasuko jungiklį ir balsas kiek pritilo, bet žodžius galėjai suprasti. Tą
prietaisą (vadinamą teleekranu) galėjai pritemdyti, bet visiškai išjungti
nebuvo įmanoma. [...]
Tolumoje tarp
stogų slinko malūnsparnis, kurį laiką pakabojo vietoje kaip mėsinė musė, paskui
kildamas nėrė į šoną. Tai buvo policijos patrulis, kuris stebi žmones pro
langus. Na, bet patrulis ne taip svarbu. Minčių policija – kas kita. [...]
Teleekranas
vienu metu galėjo ir transliuoti, ir priimti. Jis pagaudavo bet kurį Vinstono
sukeltą garsą, bent kiek smarkesnį už tylų šnabždesį; dar daugiau – kol jis
neišeidavo iš lėkštės apimto ploto, galėdavo būti ne tik girdimas, bet ir
matomas. Žinoma, pats stebimasis nejausdavo, ar konkrečiu momentu yra stebimas,
ar ne. Kada, kas kiek laiko minčių policija prisijungia prie tavo ekrano,
galėjai tik spėlioti. Visai tikėtina, kad jis stebi visus ir visą laiką. Žmogus
turėjo gyventi, - ir gyveno, nes įprotis virto instinktu, - žinodamas, kad
kiekvienas jo sukeltas garsas bus išgirstas, o kiekvienas judesys pamatytas, -
išskyrus, žinoma, kai tamsu. [...]
Teisybės
ministerija (...) buvo gigantiškas piramidės pavidalo statinys, žvilgantis
baltu betonu, terasa po terasos kylantis į 300 metrų aukštį. Vinstonas iš čia dar galėjo perskaityti...
tris partijos šūkius: „karas – tai taika/ laisvė – tai vergija/ nežinojimas –
tai jėga.“ [...]
Teisybės
ministerija, kuri buvo atsakinga už ryšius, pramogas, mokslą ir vaizduojamąjį
meną, Taikos ministerija – atsakinga už karą, Meilės ministerija, kuri rūpinosi
teise ir įstatymais. Ir Pertekliaus ministerija, atsakinga už ekonomiką. [...]
Vinstonas
staiga atsisuko. Jo veidas dabar buvo įgavęs ramaus optimizmo išraišką – tai
buvo patartina prieš teleekraną. [...]
Dabar jis
ruošėsi pradėti rašyti dienoraštį. Tai nebuvo draudžiama (niekas nebuvo
draudžiama, nes nebuvo įstatymų), bet išaiškėjus, jis, be abejo, būtų nubaustas
mirtimi arba mažiausiai gautų 25 metus priverstinių darbų stovykloje. (...)
pirmą kartą kaip reikiant suvokė savo sumanymo keblumą. Kaip galima bendrauti
su ateitimi? Tai neįmanoma iš esmės. Jeigu ateitis bus panaši į dabartį –
niekas nesidomės jo raštais. Jeigu ji skirsis – jo pranašystės bus beprasmės. [...]
... jeigu
Okeanija kariaudavo su kuria nors iš tų dviejų valstybių, tai su kita tuo metu
būdavo taikoje. [...]
Per
neapykantos dvi minutes jį kaip ir kitus apimdavo visuotinis kliedesys, bet
šitas pusiau žmogiškas skandavimas įvarydavo jam siaubą. Žinoma, jis skandavo
kartu su kitais: kitaip buvo neįmanoma. Slėpti jausmus, kontroliuoti veidą,
daryti, ką daro kiti, buvo instinktyvi reakcija. [...]
Jokio
skirtumo, ar jis parašė ŠALIN DIDĮJĮ BROLĮ, ar neparašė. Taip pat nebus jokio
skirtumo, ar jis rašys toliau dienoraštį, ar ne. Vis tiek jį sučiups minčių
policija. Jis padarė nusikaltimą – vis tiek būtų nusikaltęs, net nepaliesdamas
popieriaus, - pagrindinį nusikaltimą, apimantį visus kitus. Tai vadinamasis minties
nusikaltimas. Šio dalyko neįmanoma nuslėpti amžinai. Kurį laiką galima
išsisukinėti, gal net metus, bet anksčiau ar vėliau būsi sučiuptas.
Tai visada
atsitinka naktį – areštas visada būna nakties metu. (...) Žmogus tiesiog
prapuola, visada naktį. Jo vardas dingsta iš registracijos knygų, visa, ką jis
kada parašė, sunaikinama, jo egzistencija paneigiama, o paskui pamirštama.
Žmogus uždraudžiamas, panaikinamas, dažniausiai sakoma – išgaravo. [...]
Jo širdis
daužėsi kaip būgnas, bet veidas iš seniai susiformavusio įpročio tikriausiai
buvo bereikšmis. [...]
Parsonas dirbo
kartu su Vinstonu Teisybės ministerijoje. Tai buvo storulis, bet energingas
pritrenkiančio kvailumo vyriškis – buko entuziazmo kamuolys. Vienas iš tų
absoliučiai besąlygiškai atsidavusių arklių, nuo kurių priklausė partijos
stabilumas, net labiau negu nuo minčių policijos. [...]
Tai kažkaip
gąsdino, lyg žaistų maži tigriukai, iš kurių netrukus užaugs žmogėdros.
Berniuko akyse spindėjo kažkoks grobuoniškas apskaičiavimas, aiškiai matomas noras
trenkti arba spirti Vatsonui ir suvokimas, kad gana greitai jis bus didelis ir
galės tą padaryti (...) Vinstonas prisiminė, kad tą vakarą parke turėjo būti
pakarti keli Eurazijos belaisviai – karo nusikaltėliai. Tai būdavo daroma
maždaug kartą per mėnesį. Vaikai visada reikalaudavo nuvedami pasižiūrėti.
(...) Su tokiais vaikais, galvojo jis, moteriškei gyvenimas turi būti tikras
siaubas. Praeis metai, dveji, ir jie ims dieną naktį sekti ją, ieškodami
politinės neištikimybės ženklų. (...) Beveik normalu, kad trisdešimtmečiai
tėvai jau bijo savo vaikų. Ir ne be reikalo, nes beveik nebūdavo savaitės, kad
„The Times“ neišspausdintų straipsnelio, kaip koks nors pyplys šniukštinėtojas,
paprastai vadinamas „mažuoju didvyriu“, nusiklausė kompromituojančių žodžių ir
apskundė savo tėvus minčių policijai. [...]
Jis išsiėmė iš
kišenės 25 ct. Ant jos mažytėmis raidėmis irgi buvo parašyti tie patys šūkiai,
o kitoje pusėje – Didysis Brolis. Net nuo monetos tave persekioja tos akys. Ant
monetų, pašto ženklų, cigarečių pakelių – visur. Visur tave stebi tos akys ir
lydi tas balsas. Miegantį ar nemiegantį, dirbantį ar valgantį, namie ar
gatvėje, vonioje ar lovoje – niekur nepabėgsi. Niekas nepriklauso tau vienam,
išskyrus kelis kubinius centimetrus kaukolėje. [...]
[Apie dienoraštį]
Jis yra tarsi vienišas vaiduoklis, sakantis tiesą, kurios niekas niekada
neišgirs. Bet kol jis ją sako, pasaulis išlieka nemiręs. Žmonijos palikimą
išsaugai ne priversdamas išklausyti save, o tuo, kad išlieki sveiko proto.
Jis sugrįžo
prie stalo, padažė plunksną ir parašė: „Ateičiai arba praeičiai, tam laikui,
kuriame mintis laisva, žmonės skiriasi vienas nuo kito ir gyvena ne vieniši –
tam laikui, kur yra teisybė ir tai, kas buvo, negali dingti.
Sveikinu jus
iš vienodų žmonių amžiaus, iš vienatvės amžiaus, Didžiojo Brolio amžiaus,
dvejamintės amžiaus!...
Mintikaltė neužtraukia mirties, mintikaltė yra mirtis“ [...]
Vinstonas
atsibudo, kartodamas žodį „Šekspyras“ (Šekspyras dažnai cituojamas ir
„puikiajame naujajame pasaulyje“). [...]
Jei partija gali
tiesti ranką į praeitį ir apie vieną ar kitą įvykį pasakyti, kad jo nebuvo, tai
juk yra daug baisesnis dalykas negu kančia ir mirtis.
Partija sako,
kad Okeanija niekad nebuvo Eurazijos sąjungininkė. Jis, Smitas Vinstonas, žino,
kad Okeanija buvo sudariusi sąjungą su Eurazija tik prieš ketverius metus.
Tačiau kur egzistuoja šitas žinojimas? Tikrai jo sąmonėje, kurią bet kada
galima sunaikinti. O jeigu visi kiti
priims partijos siūlomą melą – jei visi šaltiniai sakys tą patį, tai šitas
melas pateks į istoriją ir taps tiesa. „Kas valdo praeitį, - sako
partijos šūkis, - tas valdo ateitį; kas valdo dabartį, tas valdo praeitį.“ Ir
vis dėlto praeitis niekad nebuvo pakeista, nors pagal savo prigimtį ji ir
galėtų būti keičiama. Kas yra tiesa dabar, buvo tiesa nuo seno iki amžinybės.
Tai visai paprasta. Tereikia vieno dalyko: be atvangos kariauti su savo
atmintim. Tai vadinama „realybės valdymu“, anot naujakalbės –
„dvejaminte“. [...]
Jo (Vinstono)
mintys nuklydo į labirintišką dvejamintės pasaulį. Žinoti ir nežinoti, suvokti
absoliučią tiesą, o sakyti kruopščiai sumontuotus melus, vienu metu turėti dvi
viena kitą paneigiančias nuomones, žinoti jas esant prieštaringas ir abiem
tikėti, naudoti logiką prieš logiką, atsižadėti moralės ir kartu kliautis ja,
tikėti, kad demokratija neįmanoma ir kad partija yra jos sargas, pamiršti tai,
ką reikia pamiršti, o paskui, atėjus reikalingam momentui, ištraukti visa tai
iš atminties ir greitai vėl pamiršti, o svarbiausia – taikyti šį procesą pačiam
procesui. Tai ir yra aukščiausia subtilybė: sąmoningai skatinti nesąmoningumą
ir drauge nesuvokti to hipnozės akto, kurį pats sau atlieki.[...]
Pavyzdžiui,
(apie istorijos keitimą 1984) iš 03/17 dienos „The Times“ matyti, kad Didysis
Brolis, kalboje, pasakytoje prieš dieną, išpranašavo, jog Pietų Indijos frontas
bus ramus, bet Eurazija labai greitai pradės puolimą Šiaurės Afrikoje. O iš
tikrųjų vyriausioji Eurazijos vadovybė pradėjo puolimą Pietų Indijoje, o
Šiaurės Afriką paliko ramybėje. Todėl reikia perrašyti tą Didžiojo Brolio kalbos
pastraipą taip, kad ji pranašautų kaip tik tą dalyką, kuris ir atsitiko. (...)
Kai visos pataisos, reikalingos kiekvienam laikraščiui, surenkamos ir
sumaketuojamos, numeris perspausdinamas, originalus egzempliorius sunaikinamas
ir jo vietoj į komplektą įsegamas naujas. Šis nuolatinio keitimo procesas lietė
ne tik laikraščius, bet ir knygas, žurnalus, brošiūras, plakatus,
proklamacijas, filmus, fonogramas, multifilmus, nuotraukas – bet kokią
literatūrą arba dokumentinę medžiagą, kuri gali turėti politinės arba
ideologinės reikšmės. Kiekvieną dieną, gal net kiekvieną minutę praeitis
pritaikoma prie dabarties. Taigi kiekviena partijos pasakyta prognozė dokumentų
patvirtinama buvusi visiškai tiksli; neleidžiama, kad liktų bent menkiausias
pranešimas ar nuomonė, kuri paprieštarautų šio momento poreikiams. (...) Viskas
dingsta šešėliniame pasaulyje, kuriame net dėl metų ir datos negali būti
tikras. [...]
Tokio asmens
kaip Ogilvis iš tiesų nėra, bet kelios spausdintos eilutės ir pora
sufalsifikuotų nuotraukų greitai padarys jį tikrą. (...) Jis (menamasis
Ogilvis) buvo absoliutus abstinentas, nerūkė, nepripažino jokių malonumų,
išskyrus valandą sporto salėje, buvo davęs celibato įžadus, nes vedybas ir
šeimos rūpesčius laikė nesuderinamais su 24 valandų per parą atsidavimu
tarnybai. Kalbėtis mėgo tik apie angsocą, jo gyvenimo tikslas buvo vienintelis
– nugalėti eurazinius priešus ir išgaudyti šnipus, sabotažininkus, minčių
nusikaltėlius bei visokius išdavikus. [...]
[Saimas
Vinstonui]: „Tau nesuvokiamas žodžių naikinimo grožis. Ar tau žinoma, kad
naujakalbė – tai vienintelė kalba pasaulyje, kurios žodynas kasmet mažėja?...
Ar tu nesupranti, kad pagrindinis naujakalbės tikslas – susiaurinti minties
rėmus? Galų gale mes padarysime minčių nusikaltimą tiesiog neįmanomą, nes
nebebus žodžių jam išreikšti... Žodžių
kasmet vis mažės ir mažės, mažės ir minties erdvė... Revoliucija bus užbaigta
tada, kai kalba taps tobula...visos realios žinios apie senkalbę bus dingusios.
Visa praeities literatūra bus sunaikinta. Čoseris, Šekspyras, Miltonas,
Baironas egzistuos tik naujakalbės versijose, šie autoriai bus ne šiaip kiek
pakeisti, o perdirbti taip, kad taptų savo priešingybėmis. Net partijos
literatūra pasikeis. Netgi šūkiai. Argi bus įmanomas šūkis „Laisvė – tai
vergija“, kai laisvės sąvoka bus panaikinta? “ [...]
Labai
pavojinga susimąstyti, kai esi viešoje vietoje arba matomas teleekrano. Gali
išduoti menkiausia smulkmena. Nerviškas traukuliukas veide, nerimas akyse,
įprotis murmėti po nosim; bet kas, kas panašu į nenormalumą arba rodo, jog
kažką slepi. Šiaip ar taip, netinkama veido išraiška (pavyzdžiui, abejonė,
paskelbus pergalę) yra baustinas nusižengimas. Naujakalbėje tam net yra žodis
veidkaltė. [...]
Tikras meilės
romanas – beveik neįsivaizduojamas dalykas. Visos partijos moterys vienodos.
Susilaikymas joms taip pat giliai įskiepytas kaip ir ištikimybė partijai.
Apgalvotas auklėjimas nuo pat jaunumės, žaidimai ir šaltas vanduo, šlamštas,
kemšamas į galvą mokykloje ir Šnipų bei Jaunimo lygos organizacijose,
paskaitos, paradai, dainos, šūkiai ir karinė muzika užslopino įgimtą jausmą.
Protas jam sakė, kad turi būti išimčių, bet širdis tuo netikėjo. Jos visos
nepalaužiamos, partija pasiekė savo. O jam labiausiai norėjosi, dar labiau negu
būti mylimam, nuversti šitą dorybės sieną, net jeigu tai atsitiktų tik vieną
kartą gyvenime. Sėkmingas lytinis aktas – tai jau sukilimas. Geismas – tai
mintkaltė. Net pažadinti Kateriną (Vinstono žmoną) iš stingulio, jei jam tai
būtų pavykę – būtų tolygu suvedžiojimui, nors ji ir buvo jo žmona. [...]
Jei yra kokia
viltis, rašė Vinstonas, tai ji glūdi proliuose... nes tik ten, tose
knibždančiose, nuvertintose masėse, kurios sudaro 85% Okeanijos gyventojų, gali slypėti jėga, pajėgi
sunaikinti partiją. Partija negali žlugti iš vidaus. Jos priešai, jei tokių
apskritai esama, neturi galimybių susiburti ar net atpažinti vienas kitą. Jeigu
ir egzistuoja legendinė Brolija, tai net neįsivaizduojama, jog jos nariai
galėtų susirinkti didesniais būreliais kaip po du ar tris. Maištą gali išduoti
žvilgsnis, balso virptelėjimas, net atsitiktinai sušnabždėtas žodis. Bet
broliams, jeigu tik jie kaip nors sugebėtų suvokti savo galią, nereikėtų
konspiracijos. Jiems reikėtų tik pakilti ir pasipurtyti, kaip kad arklys purto
nuo savęs muses. Jei norėtų, jie galėtų sunaikinti partiją rytoj rytą. Anksčiau
ar vėliau jiems tai ateis į galvą... [Vinstonas]: „Jie (proliai) nesukils tol,
kol nepasidarys sąmoningi, bet sąmoningi jie gali pasidaryti tik tada, kai
sukils.“ [...]
Nepageidautina,
kad proliai turėtų polinkį politikai. Iš jų tereikalaujama primityvaus
patriotizmo, į kurį būtų galima apeliuoti, ilginant darbo valandas arba
mažinant davinį. Net tada, kai jie retkarčiais pasidaro nepatenkinti, tas jų
nepasitenkinimas niekur neveda, nes neturint bendrų idėjų, yra nukreiptas tik
prieš menkas ir laikinas skriaudas... Proliai neįtariami. Kaip sako partijos
šūkis: „proliai ir gyvuliai yra laisvi“.
[...]
Partijos
iškeltas idealas – tai kažkas didus, baisus ir žvilgantis – betono, plieno,
gigantiškų mašinų ir kraupių ginklų pasaulis, karių ir fanatikų tauta, kaip
vienas žengianti pirmyn, visi galvojantys tą patį ir šaukiantys tuos pačius
šūkius, nuolatos dirbantys, kovojantys, triumfuojantys; 300 milijonų žmonių su
tuo pačiu veidu. [...]
Rezerfordas
kadaise buvo žymus karikatūristas, jo pikti piešiniai padėdavo uždegti viešąją
nuomonę prieš revoliuciją ir jos metu. [...]
... jis
(Vinstonas) pagalvojo, ar tik pats nėra beprotis. Gal beprotis – tai
paprasčiausiai tas, kuris vienas? Kažkada buvo laikoma beprotybe manyti, jog
Žemė sukasi aplink Saulę, o šiandien – manyti, kad praeitis nepakeičiama. Gal
jis tik vienas šitaip mano, o jeigu vienas – vadinasi, beprotis. [...]
Gal partija
paskelbs, kad du ir du yra penki, ir turėsi tuo patikėti. Vėliau ar anksčiau
jie tikrai taip paskelbs – to reikalauja jų pozicijos logika... Erezijų erezija
vadinama sveiku protu. Ir baisiausia ne tai, kad jie gali nužudyti žmogų už
kitokį mąstymą, o tai, kad jie gali būti teisūs. Iš kur pagaliau mes žinome,
kad du ir du yra keturi? Arba kad traukos jėga iš tikro yra? Arba kad praeitis
nepakeičiama? Jeigu ir praeitis, ir realybė egzistuoja tiktai sąmonėje ir jeigu
sąmonė yra valdoma – kas tada?... Partija liepia nepaisyti to, ką sako tavo
ausys ir akys. Tai svarbiausias, esminis jos įsakymas... kaip lengvai bet kuris partijos intelektualas
sutriuškintų jį ginče, apie tuos subtilius argumentus, kurių jis nesugebėtų
suprasti ir tuo labiau atremti. Ir vis dėlto, teisybė jo pusėje! Jie klysta, o teisybė jo. Reikia
ginti tai, kas aišku, primityvu ir teisinga. Nuvalkiotos tiesios yra tiesa –
tuo ir remkis! [...]
Tiesą sakant,
partijos narys neturėjo laisvo laiko, ir vienas tebūdavo tik lovoje. Vyravo
nuostata, kad tuo metu, kai jis nedirba, nevalgo arba nemiega, privalo
dalyvauti kokioje nors visuomeninėje veikloje. Tenkinti kokius nors vienumos
polinkius, netgi eiti vienam pasivaikščioti buvo truputį pavojinga.
Naujakalbėje netgi buvo žodis – asmenbūvis; tai reiškė individualizmą ir
keistumą. [...]
Žinoma, nebuvo
taisyklės, draudžiančios grįžti namo neįprastu maršrutu, bet jei minčių
policija tai sužinos, dėmesį į save atkreipsi. [...]
Bet jei yra
kokia viltis – tai ji proliuose. Guostis galima tik tuo. Kai sakai mintį
žodžiais, skamba įtikinamai, bet kai matai pro šalį šaligatviu einančius
žmones, telieka vien aklas tikėjimas. [...]
Buvo labai
sunku nustatyti apskritai bet kurio Londono pastato amžių. Jei jis didelis ir
įspūdingas, tai visada tvirtinama, kad pastatytas po revoliucijos, o tai, kas
akivaizdžiai sena – priskiriama miglotam laiko tarpui, vadinamam Viduramžiais.
Buvo laikoma, jog kapitalizmo šimtmečiai nedavė nieko vertingo. Kaip
nebeįmanoma mokytis istorijos iš knygų, taip nebeįmanoma jos mokytis ir iš
architektūros. [...]
Jam
(Vinstonui) dingtelėjo pribloškianti mintis, kad kriziniais momentais žmogus kovoja
ne su išoriniu priešu, o su savo paties kūnu. Net dabar, nors ir išgėrė džino,
bukas skausmas pilve vis dar neleido nuodugniai galvoti. Ir tas pats būna,
suprato jis, visose vadinamosiose herojinėse arba tragiškose situacijose. Mūšio
lauke, kankinimų kameroje, skęstančiame laive tikslai, dėl kurių kovoji, būna
pamirštami, kadangi kūnas taip išsiplečia, jog užpildo visą visatą, ir net
jeigu tu nesi paralyžiuotas baimės ar nerėki iš skausmo, gyvenimas vis tiek yra
šio momento kova prieš alkį, šaltį ar nemigą, prieš maudžiantį skrandį arba
geliantį dantį. [...]
Senovėje,
galvojo jis (Vinstonas), vyras žvelgdavo į merginos kūną, jausdamas geismą, ir
tuo viskas pasakyta. Šiandien gryna meilė, gryna aistra nebeįmanoma. Nebėra
jokios grynos emocijos, nes viskas atmiešta baimės ir neapykantos. Jų
glėbesčiavimasis buvo mūšis, o pabaiga – pergalė. Tai buvo smūgis, suduotas
partijai. Politinis aktas. [...]
Šiame žaidime,
kurį mes žaidžiame, laimėti neįmanoma. Tik vienas pralaimėjimas gali būti
geresnis už kitą... [...]
Stumti dieną
po dienos, savaitę po savaitės, gyventi dabartimi, kuri neturi ateities – tai
buvo nenugalimas instinktas, panašiai kaip plaučiai visada traukia orą, jei tik
yra kuo kvėpuoti.[...]
Sykį, kai jis
(Vinstonas) paminėjo karą su Eurazija, ji (Džulija) tiesiog pritrenkė jį,
atsainiai pasakiusi, kad to karo, jos manymu nėra, raketinės bombos, kurios
kasdien krinta ant Londono, tikriausiai yra mėtomos Okeanijos vyriausybės, „kad
laikytų žmones baimėje“. [...]
Ar tu
supranti, kad praeitis, pradedant nuo vakar, yra uždrausta? Jeigu ji išlieka,
tai tik kai kuriuose kietuose kūnuose, nesusijusiuose su žodžiais, pavyzdžiui,
tame stiklo gabale. Mes jau beveik ničnieko nebežinome apie revoliuciją ir
laikotarpį prieš ją. Visi dokumentai sunaikinti arba sufalsifikuoti, visos
knygos perrašytos, visi paveikslai, visų statulų, gatvių ir pastatų pavadinimai
pakeisti, visos datos irgi. Ir tas procesas vyksta kasdien, kiekvieną minutę.
Istorija sustojo. Egzistuoja tik nesibaigianti dabartis, kurioje partijai priklauso
tiesa. [...]
Kai patenki į
partijos nagus, tai, ką tu jauti ar nejauti, tai, ką tu darai ar nedarai,
nebeturi jokios reikšmės. Tu vis tiek išnyksi, ir nei apie tave patį, nei apie
tavo veiksmus niekas daugiau nebegirdės. Tu būsi be jokių purslų ištrauktas iš
istorijos upės. Bet žmonėms,
gyvenusiems vos prieš dvi kartas, tai neatrodė šitaip svarbu, nes jie nemėgino
keisti istorijos. Jie buvo susiję asmeniniais ištikimybės ryšiais, kuriais
niekad neabejojo. Svarbiausi buvo žmonių santykiai, savaiminę vertę turėjo net
visiškai bejėgiškas gestas, apkabinimas, mirštančia žmogui ištartas žodis.
Staiga jam (Vinstonui) dingtelėjo, kad proliai ir liko tokioje būsenoje. Jie
netarnauja nei kokiai nors partijai, nei kokiai nors šaliai, nei idėjai, jie
ištikimi tik vienas kitam. Pirmą kartą gyvenime jis galvojo apie prolius be
paniekos, nelaikė jų tiesiog inertiška jėga, kuri vieną dieną pabus ir
atgaivins pasaulį. Proliai yra išlikę žmogiški. [...]
Jis pagalvojo
apie teleekraną su niekad neužmiegančia ausimi. Jie gali sekti tave dieną ir
naktį, bet jeigu gerai pasistengsi, tai vis tiek gali juos pergudrauti. Nors ir
labai gudrūs, jie vis dėlto dar neįvaldė paslapties sužinoti, ką galvoja kitas
žmogus. Gal patekus į jų rankas atrodo nebe taip. Negali žinoti, kas atsitinka
Meilės ministerijoje, bet galima spėti: kankinimai, vaistai, tikslūs
prietaisai, registruojantys nervų reakciją, nuolatinis sekinimas, nemiga ir
vienatvė, nesiliaujantis klausinėjimas. Faktų, be abejo, ten nenuslėpsi. Juos
galima išaiškinti tyrimais, išgauti kankinimais. Bet jeigu turi tikslą ne
išlikti gyvas, o išlikti žmogus, visa tai yra nereikšminga. Jie negali pakeisti
tavo jausmų, tiesą sakant, tu negali jų pakeisti ir pats, net jeigu ir labai
norėsi. Jie iki smulkmenų gali išsiaiškinti viską, ką tu darei, sakei ar
galvojai, bet širdis, kurios elgesys net tau pačiam yra paslaptingas, liks
neprieinama. [...]
[O‘Brajenas]: „Jūs, be abejo, esate girdėję
gandų apie Broliją. Ir, be abejo, susidarėte vaizdą apie ją. Tikriausiai
manėte, jog tai didžiulis pogrindžio tinklas, slaptai susitikinėjantis
rūsiuose, rašinėjantis ant sienų šūkius, atpažįstantis vienas kitą pagal
slaptažodžius ir sutartus rankos judesius. Nieko panašaus nėra. Brolijos nariai
neturi ženklų atpažinti vieniems kitus, kiekvienas tepažįsta tik keletą kitų.
jeigu net pats Goldšteinas patektų į minčių policijos rankas, jis negalėtų
jiems pateikti viso narių sąrašo arba kokios nors informacijos, kaip jį gauti.
Tokio sąrašo nėra. Brolija negali būti sunaikinta, kadangi tai nėra įprasta organizacija.
Jos narius sieja tiktai idėja, kuri yra nesunaikinama. Jūs niekada nesulauksite
jokios paramos, turėsite tik idėją.“ [...]
....kai...
neapykanta Eurazijai virto tokia karštine, kad minia būtų į gabalus sudraskiusi
tuos du tūkstančius paskutinę dieną viešai pakarsimų Eurazijos kalinių, jei tik
būtų galėjusi juos pasiekti – kaip tik tą momentą buvo paskelbta, kad Okeanija
visiškai nekariauja su Eurazija. Okeanija kariauja su Rytazija. Eurazija yra
sąjungininkė (...) [minios] „neapykanta“ vyko visai kaip ir iki tol, pasikeitė
tik jos objektas. (...) Okeanija kariauja su Rytazija; Okeanija visą laiką
kariavo su Rytazija. Didesnioji penkerių metų politinės literatūros dalis dabar
visiškai pasenusi. Įvairūs pranešimai ir dokumentai, laikraščiai, knygos
brošiūros, filmai, garso įrašai, nuotraukos – viskas turi būti žaibo greičiu
rektifikuota. Nors negauta jokių direktyvų, buvo aišku, jog departamentų
vedėjai reikalaus, kad per savaitę niekur neliktų nė užuominos apie karą su
Eurazija ir sąjungą su Rytazija. (...) Buvo atliktas didžiulis žygdarbis, kuris
niekur nebus minimas. Dabar joks žmogus pasaulyje nesugebėtų jokiais
dokumentiškais faktais įrodyti, kad būta karo su Eurazija. [...]
[Visntonas
skaito Okeanijoje uždraustą knygą] Išnaudojamų
pasaulio tautų darbas iš tikrųjų net nėra reikalingas pasaulio ekonomikai. Jos
ničnieko neprideda pasaulio gerovei, nes visa, kas jų pagaminama, išeikvojama
karui, o karo tikslas – paruošti geresnę poziciją naujam karui. (...)
Svarbiausias šiuolaikinių karų tikslas ...
tai išnaudoti mašinų produkciją, nepakeliant bendro pragyvenimo lygio. Nuo pat
devyniolikto amžiaus pabaigos industrinėje visuomenėje jau glūdėjo problema,
kur dėti vartojamųjų prekių perteklių. Šiuo metu, kai tik nedaugelis turi
pakankamai maisto, šios problemos jau nebėra, matyt, ji nebūtų iškilusi net ir
liovusis sąmoningai naikinti produktus. (...) Nuo to momento, kai atsirado
mašinos, visiems mąstantiems žmonėms pasidarė aišku, kad dingo sunkaus žmonių
darbo būtinybė ir didele dalimi – pamatas nelygybei. Jei mašinos būtų
sąmoningai naudojamos tik gerovės kėlimo tikslui, tai alkio, juodo darbo,
nešvaros, neraštingumo ir ligų būtų buvę galima atsikratyti per keletą kartų. (...)
Bet buvo aišku ir tai, kad visuotinis gerovės kilimas gresia sunaikinti – ir tam
tikru mastu jau naikina – hierarchinę visuomenę. (...) Be abejo, galima
įsivaizduoti visuomenę, kurioje turtas, asmeninė nuosavybė ir ištaiga bus
paskirstyta po lygiai, bet valdžia liks nedidelės privilegijuotos kastos
rankose. Bet praktiškai tokia visuomenė negali ilgai likti stabili. Mat jei
visi turės daug laiko ir užtikrintą pragyvenimą, tai tos didžiulės masės
žmonių, kurios dabar yra prislėgtos skurdo, pasidarys apsišvietusios ir ims
pačios mąstyti; o kai taip atsitiks, jos anksčiau ar vėliau supras, kad ta
privilegijuota mažuma neatlieka jokios funkcijos, ir nušluos ją. Apskritai –
hierarchinė visuomenė įmanoma tik ant skurdo ir tamsumo pagrindo. (...)
Nepasiteisino ir sumanymas versti mases skursti ribojant prekių gamybą. Tai
beveik ir atsitiko galutinėje kapitalizmo fazėje, maždaug tarp 1920 ir 1940
metų... Atsirado problema – kaip padaryti, kad industrijos ratai suktųsi...
Praktiškai tai įgyvendinti galima tik vienu būdu – nuolatos kariaujant.
Karo esmė yra naikinti, nebūtinai žmones, bet jų
darbo produktus. Karas įgalina suskaidyti į gabalus, ištėkšti į stratosferą,
nuskandinti jūros gelmėse medžiagas, kurios kitu atveju suteiktų masėms per
daug komforto ir padarytų jas per daug apsišvietusiais. Net jei ginklai ir
nesunaikinami mūšio lauke, jų gamyba yra patogus būdas eikvoti darbo jėgai,
negaminant to, ką galima vartoti. Pavyzdžiui, plaukiojanti tvirtovė surijo tiek
darbo, kuriuo būtų buvę galima pastatyti kelis šimtus krovininių laivų. Galų
gale ji, taip ir neatnešusi niekam materialios naudos, nurašoma kaip pasenusi
ir, sutelkus didžiulę darbo jėgą, imama statyti naują. Karinė pramonė visada
planuojama taip, kad prarytų visą perteklių, atlikusį patenkinus minimalius
gyventojų poreikius. Praktiškai tie poreikiai visada įvertinami nepakankamai, tad
pusė gyventojų reikmių chroniškai nepatenkinama, bet į tai žiūrima kaip į
privalumą. Stengiamasi sąmoningai net išskirtinius sluoksnius laikyti netoli
skurdo ribos, kadangi bendras stygius iškelia smulkiu privilegijų reikšmę ir
padidina skirtumą tarp vieno sluoksnio ir kito. (...) Be to, esant karo būklėje
ir nuolatos jaučiant pavojų, valdžios suteikimas mažai grupelei atrodo
natūralus dalykas, būtina sąlyga išlikti gyviems.
Kaip pamatysime, karas ne tik užtikrina reikalingą
griovimą, bet ir padaro tai psichologiškai priimtinu būdu. (...) Net
nuolankiausias partijos narys privalo būti kompetentingas, darbštus ir net
protingas siauruose rėmuose, bet ne mažiau svarbu, kad jis būtų patiklus ir
aklas fanatikas su vyraujančiais baimės, neapykantos, keliaklupsčiavimo ir
nežavoto triumfo polinkiais. Kitaip tariant, jam būtinas mentalitetas,
prisitaikęs prie karo būklės. Nesvarbu, ar karas iš tikro vyksta, o kadangi
lemiama pergalė yra neįmanoma, tai taip pat neturi reikšmės, ar tas karas
sekasi, ar ne. Skundimas ir šnipinėjimas, kurio partija reikalauja iš savo
narių ir kuris lengviau pasiekiamas karo atmosferoje, dabar yra beveik
visuotinis, ir kuo aukštesni rangai, tuo jis ryškesnis. Karo isterija ir priešo
neapykanta kaip tik stipriausia vidinėje partijoje. Kaip administratorius,
vidinės partijos narys dažnai žino, kad šis ar kitas karo naujienų pranešimas
yra neteisingas, dažnai jis būna tikras, kad visas karas yra klastotė,
apskritai nevyksta arba yra kariaujamas visai dėl kitų tikslų negu skelbiama,
bet šitas žinojimas yra lengvai neutralizuojamas pasitelkus dvejamintę. Nė
vienas partijos narys nė akimirką neabejoja savo mistiniu tikėjimu, kad karas
yra tikras, kad jis turi baigtis pergale ir Okeanija bus viso pasaulio valdovė.
Visi vidinės partijos nariai tiki ta būsima
pergale kaip religine dogma. (...) Šiuo metu Okeanijoje mokslas senąja prasme
beveik liovėsi egzistavęs. Naujakalbėje nebėra žodžio „mokslas“... Net
technologinis progresas vyksta tik tada, kai jo produktai gali būti kaip nors
panaudojami žmonių laisvės apribojimui. Visi naudingi amatai stovi vietoje,
arba eina atgal. (...) Partija turi du tikslus – užkariauti visą žemės paviršių
ir visiems laikams galutinai išnaikinti laisvo mąstymo galimybę. Tam partija
turi išspręsti dvi dideles problemas. Pirmoji – kaip prieš kito žmogaus valią
sužinoti, ką jis galvoja, antroji – kaip netikėtai per kelias sekundes nužudyti
kelis šimtus milijonų žmonių. Tai svarbiausias visų dar vykstančių mokslinių
tyrimų uždavinys. Šių dienų mokslininkas yra psichologo arba inkvizitoriaus
mišinys, kuo kruopščiausiai tyrinėjantis veidų išraiškas, gestus, balso toną,
bandantis tiesos sakymą skatinančius preparatus, šoko terapiją, hipnozę ir
fizines kančias; arba jis yra chemikas, fizikas, biologas, tesidomintis tik
tokiomis siauromis šakomis, kurios nagrinėja gyvybės atėmimą. (...) Nė viena iš
trijų supervalstybių niekad nedaro manevrų, kuriais būtų rizikuojama
pralaimėti... Strategija, kuria tos trys valstybės vadovaujasi ar tik apsimeta
taip darančios, yra ta pati. Jų tikslas yra, derinant kovas, derybas ir gerai
apskaičiuotus išdavikiškus smūgius, sudaryti aplink priešininką bazių žiedą, o
paskui pasirašyti su tuo varžovu draugystės paktą ir palaikyti draugiškus
santykius tol, kol priešininkas užliūliuotas užmigs. Per tą laiką galima
strateginiuose punktuose sukaupti atominėmis bombomis užtaisytas raketas,
kurias, vienu metu paleidus, efektas būtų toks naikinantis, jog joks atkirtis
būtų neįmanomas. Tada ateitų laikas pasirašyti draugystės paktą su trečiąja
valstybe ir ruoštis naujai atakai. Vargu ar reikia sakyti, kad tokie planai
tėra kliedesys, neįmanomas realizuoti. Juoba, kad visos kovos vyksta tik
ginčytinose regionuose ties pusiauju ir aplink ašigalį ir įsiveržimų į
priešininko teritoriją niekada nebūna. (...) Okeanijos pilietis niekada neturi
progos pamatyti Eurazijos ar Rytazijos pilietį, jam draudžiama mokėti užsienio
kalbas. Gavęs progą bendrauti su užsieniečiais, jis pamatytų, kad jie yra
panašūs į jį padarai ir kad dauguma iš to, kas jam apie juos pasakota – melas.
Uždaras pasaulis, kuriame jis gyvena, būtų pažeistas, dingtų baimė, neapykanta
bei tikrumas savo teisumu, kuriuo remiasi visa jo moralė. (...) Okeanijos
piliečiui neleidžiama sužinoti nieko apie kitų dviejų filosofijų pagrindus, bet
jis mokomas neapkęsti jų kaip barbariškų išpuolių prieš moralė apskritai. Iš
tiesų visos šios trys filosofijos skiriasi tik labai nežymiai, o jų remiamos
socialinės sistemos net visiškai nesiskiria. Visur vyrauja ta pati piramidės
pavidalo struktūra, tas pats pusdievio lyderio garbinimas, ta pati ekonomika,
maitinama nuolatinio karo ir pati jį maitinanti. Tai įrodo, kad trys
supervalstybės ne tik negali nukariauti viena kitos, bet ir nepelnytų jokios
naudos, taip padariusios. Atvirkščiai – kol jos tarpusavyje konfliktuoja, jos
remia viena kitą kaip trys rugių pėdai. Visų trijų valstybių valdantieji
sluoksniai tuo pačiu metu ir supranta, ir nesupranta, ką daro. Jų gyvenimas yra
paskirtas pasaulio nukariavimui, bet jie drauge žino, kad yra būtina, jog karas
tęstųsi amžinai be jokios pergalės. (...) Okeanijoje viskas yra neproduktyvu,
išskyrus minčių policiją. Kadangi visos trys supervalstybės yra
nenukariaujamos, tai kiekviena jų yra tarsi atskira visata... Okeanijos
pilietis yra tarsi tarpžvaigždinėje erdvėje, kai nežinia nei kur viršus, nei
kur apačia. Tokios valstybės vadovai yra absoliutūs, tokios valdžios negalėjo
turėti nei faraonai, nei autokratai. Jie privalo tik žiūrėti, kad valdiniai
nemirtų iš bado perdėm dideliais kiekiais, nes tai sukeltų daug nepatogumų, na,
dar palaikyti žemą karinės technikos lygį. Ir kai tas minimumas užtikrintas,
jie gali kaip tinkami deformuoti realybę, suteikdami jai kokias tik nori
formas.
Taigi karas, matuojant ankstesnių karų
standartais, tėra paprasčiausia apgaulė. Jis panašus į kokių nors dviejų
žolėdžių gyvūnų kovas, kai abiejų ragai išaugę tokiu kampu, jog nė vienas
negali sužeisti kito. Bet nors karas yra netikras, vis dėlto jis nėra
nereikšmingas. Jis suryja produkcijos perteklių ir padeda išlaikyti savotišką
dvasinę atmosferą, kuri reikalinga hierarchinei visuomenei. (...) Karas vyksta
tarp valdančiojo sluoksnio ir valdinių, o karo tikslas – ne užkariauti
teritorijas arba apginti jas, o palaikyti esamą visuomenės struktūrą. Todėl net
pats žodis „karas“ yra tapęs klaidinančiu. Ko gero, būtų teisinga pasakyti,
kad, tapęs nuolatiniu, karas liovėsi egzistavęs... Efektas būtų buvęs visai
toks pat, jei trys supervalstybės, užuot kovojusios viena su kita, būtų
susitarusios gyventi amžinoje taikoje, kiekviena neliečiama savo teritorijoje.
Tuo atveju, jos irgi būtų panašios į atsiribojusias visatas, amžiams
atsikračiusios blaivinančio išorinio pavojaus. Tiktai nuolatinė taika būtų tas
pats, kas ir nuolatinis karas. Tai ir yra – nors didžioji dauguma partijos
narių tai supranta tik paviršutiniškąja prasme – slaptoji partijos šūkio „Karas
– tai taika“ prasmė. [...]
[Vinstonas
skaito uždraustą knygą]: „Praeityje
hierarchinės visuomenės modelio būtinumas buvo išimtinai aukštųjų doktrina. Ji
buvo diegiama karalių, aristokratų, kunigų, teisininkų ir kitų
parazituojančiųjų, guodžiant žadamu atlygiu įsivaizduojamame aname pasaulyje.
Vidurinieji, kovodami dėl valdžios, visada naudodavosi tokiais žodžiais kaip
„laisvė“, „teisingumas“ ir „brolybė“... Praeityje vidurinieji su lygybės
vėliava darydavo revoliuciją, ir vos nuvertę seną tironiją sukurdavo naują.
Šiuolaikiniai vidurinieji savo tironiją jau paskelbė iš anksto. Socializmas –
teorija, išvystyta devyniolikto amžiaus pradžioje, paskutinė grandis mąstymo
grandinėje, siekiančioje antikos vergų sukilimus, - buvo dar labai užsikrėtęs
praėjusių amžių utopizmu. Bet visuose socializmo variantuose, atsiradusiuose po
1900 metų, laisvės ir lygybės įgyvendinimo tikslai buvo vis atviriau ir
atviriau pamirštami. Nauji judėjimai, kilę amžiaus viduryje – angsocas Okeanijoje,
neobolševizmas Eurazijoje, vadinamasis mirties kultas Rytazijoje – turėjo
sąmoningą tikslą įtvirtinti nelaisvę ir nelygybę. Žinoma, šie judėjimai
atsirado iš senųjų, pasiliko jų pavadinimus bei garbino jų ideologiją. Bet visų
jų tikslas buvo sustabdyti pažangą ir norimu momentu užšaldyti istoriją.
Švytuoklė turėjo susvyruoti paskutinį kartą ir sustingti vietoje. Kaip
paprastai, aukštieji turėjo būti nuversti viduriniųjų, kurie patys taps
aukštaisiais, bet šį kartą, pasirinkę tam tikrą strategiją, nauji aukštieji
ketino išlaikyti savo poziciją amžinai... Dar po dešimtmečio tarpvalstybinių
bei pilietinių karų, revoliucijų ir kontrrevoliucijų visame pasaulyje angsocas
ir jo varžovai iškilo kaip galutinai susiformavusios politinės teorijos. Bet
jos turėjo pirmtakų – įvairių šimtmečio pradžioje atsiradusių sistemų,
paprastai vadinamų totalitarinėmis; seniai buvo aiškūs ir būsimo pasaulio,
gimstančio iš chaoso, kontūrai. Taip pat buvo aišku, kas valdys tą pasaulį.
Naujoji aristokratija susiformavo iš biurokratų, mokslininkų, technikų,
profsąjungų organizatorių, visuomenės veikėjų, sociologų, mokytojų, žurnalistų
ir profesionalių politikų. Šie žmonės kilę iš algą gaunančios buržuazijos ir
darbininkų viršūnių, buvo suburti krūvon monopolinės industrijos ir centralizuotos
vyriausybės... Lyginant su šiuolaikine, visos praeities tironijos atrodytų
neryžtingos ir neefektyvios. Valdančiosios grupės buvo visados šiek tiek
veikiamos liberalių idėjų ir mielai palikdavo visur palaidus galus, reaguodamos
tik į aiškų veiksmą ir visai nesidomėdavo, ką jų valdiniai galvoja. Net
katalikų bažnyčia viduramžiais buvo tolerantiška, žiūrint šių dienų akimis. Tai galima paaiškinti tuo, kad praeityje nė
viena vyriausybė nepajėgė nuolatos kontroliuoti savo piliečių. Atsiradus
spaudai, pasidarė lengviau valdyti viešąją nuomonę, kinas ir radijas dar
palengvino tą procesą. Atsiradus televizijai ir techninėms galimybėms priimti
bei transliuoti tuo pačiu aparatu, asmeniniam gyvenimui atėjo galas. Kiekvienas
pilietis... gali dvidešimt keturias valandas per parą būti sekamas policijos ir
maitinamas oficialia propaganda... Pirmą kartą atsirado galimybė prievarta
užtikrinti ne tik visišką paklusnumą valstybei, bet ir absoliutų nuomonių
vienodumą visais klausimais.
Po revoliucinio šeštojo ir septintojo dešimtmečių
periodo... Aukštieji... jau žinojo, ko reikia, norit išsaugoti savo poziciją. Jau senokai buvo suprasta, kad vienintelis
pagrindas oligarchijai yra kolektyvizmas. Turtą ir privilegijas lengviau
apginti tada, kai jos valdomos bendrai. Vadinamasis „privačios nuosavybės
uždraudimas“, iš tiesų reiškė nuosavybės sukoncentravimą dar siauresniame rate
negu iki tol; skirtumas tik tas, kad naujieji savininkai buvo individų grupė, o
ne masė. Individualiai partijos narys nieko neturi, išskyrus menkus asmeninius
daiktus. Kolektyviai partijai Okeanijoje priklauso viskas, nes ji viską
kontroliuoja ir visą produkciją tvarko savo nuožiūra... Nuo seno vyravo
pažiūra, kad eksproprijavus kapitalistų klasę, ateis socializmas, tad
kapitalistai be jokių kalbų ir buvo eksproprijuoti. Gamyklos, kasyklos, žemė,
namai, transportas, viskas buvo atimta iš jų ir nuo to laiko šie dalykai jau
buvo nebe privati nuosavybė, o visuomeninė. Angsocas, išsivystęs iš ankstesnio
socializmo judėjimo..., įkūnijo pagrindinį socializmo programos punktą...:
ekonominė nelygybė buvo įtvirtinta amžiams. (...)
Masės niekada nesukyla pačios ir niekada nesukyla
tik dėl to, kad yra išnaudojamos. Juk tol, kol jos neturi duomenų palyginimui,
jos net nesuvokia esančios išnaudojamos. (...) mūsų dabartinių vadovų akimis,
vieninteliai tikri pavojai yra besikuriančios naujos grupuotės iš gabių,
nepakankamai apkrautų darbu, valdžios ištroškusių žmonių ir didėjantis
liberalizmas bei skepticizmas jų pačių gretose. Kitaip tariant, tai daugiau
švietimo problema. Dėl to reikia nuolatos formuoti sąmonę ir vadovaujančiai
grupei, ir didesnei vykdomajai grupei... Masių sąmonę pakanka veikti tik
negatyvia linkme.
Visa tai žinant, galima daryti išvadą, - jei kam
dar nėra aišku, - apie bendrą Okeanijos visuomenės struktūrą. Piramidės
viršūnėje stovi Didysis Brolis. Jis yra neklystantis ir visagalis. Kiekvienas
sėkmingas žingsnis, kiekvienas pasiekimas, kiekviena pergalė, kiekvienas
mokslinis atradimas, visos žinios, išmintis, visa laimė, visos dorybės yra
kildinamos tiesiogiai iš jo vadovavimo ir įkvėpimo. Niekas niekada nėra matęs
Didžiojo Brolio. Jis yra veidas afišų lentose, balsas iš teleekrano. Mes galime
būti absoliučiai tikri, kad jis niekad nemirs, netgi dabar jau neaišku, kada
jis gimė. DIDYSIS BROLIS YRA KAUKĖ, SU KURIA PARTIJA RODOSI PASAULIUI. Jo
funkcija – būti židinio tašku meilei, baimei, pagarbai – emocijoms, kurios kur
kas lengviau pajaučiamos asmeniui negu organizacijai. Žemiau Didžiojo Brolio
yra vidinė partija, kurios narių – apie šeši milijonai, mažiau negu 2 procentai
visų Okeanijos gyventojų. Žemiau vidinės partijos yra išorinė partija, kuri,
vidinę partiją prilyginus smegenims, yra jos rankos. Dar žemiau yra bukos
masės, paprastai vadinamos „proliais“ ir sudarančios apie 85 procentus visų gyventojų.
(...)
Esminė oligarchijos taisyklė yra ne vaiko
paveldėjimas iš tėvo, o tam tikros pasaulėžiūros ir tam tikro gyvenimo būdo
tęstinumas, mirusiųjų primetamas gyviesiems. (...) Nesvarbu kas bus valdžioje,
svarbu, kad hierarchinė struktūra visada būtų ta pati.
Visi įsitikinimai, įpročiai, pomėgiai, emocijos,
mūsų laiką charakterizuojanti mąstysena yra nukreipta palaikyti partijos
mistiškumui ir užkirsti kelią tikram mūsų visuomenės prigimties suvokimui.
Sukilimas ar bet kokia jo užuomazga šiuo metu yra neįmanoma. Proletariato
baimintis nėra reikalo. Paliktas savo paties valiai, jis eis iš kartos į kartą,
iš vieno amžiaus į kitą, dirbs, dauginsis ir mirs, ne tik nejausdamas jokio
poreikio sukilti, bet ir nepajėgdamas suprasti, kad pasaulis galėtų būti kitoks.
Jis galėtų tapti pavojingas tik tada, jeigu technikos pažanga pareikalautų
duoti jam aukštesnį išsilavinimą; bet kadangi karinės ir komercinės varžybos
yra nesvarbios, bendras masių išsilavinimo lygis krinta. Niekam nerūpi, kokios
pažiūros populiarios ar nepopuliarios masėse. Joms galima net duoti
intelektualinę laisvę, nes jos neturi intelekto. Tačiau partijos nariui netoleruotinas
net menkiausias nuomonės nukrypimas pačiu menkiausiu klausimu.
Partijos narys nuo gimimo iki mirties gyvena
stebimas minčių policijos. Net būdamas vienas, jis nėra tikras esąs vienas. Kad
ir kur jis būtų, miegotų ar ne, dirbtų ar ilsėtųsi, gulėtų lovoje ar vonioje,
jis gali būti patikrintas be jokio įspėjimo ir net nežinoti, kad yra
tikrinamas. Jokia jo veikla nelieka be priežiūros. Jo draugai, poilsis, jo
elgesys su žmona ir vaikais, veido išraiška esant vienam, žodžiai, kuriuos jis
murma miegodamas, net būdingi jo kūno judesiai – viskas atidžiai tyrinėjama ir
susekama viskas, kas tik galėtų rodyti esant vidinę kovą – ne tik koks rimtas
nusižengimas, bet ir bet koks nukrypimas, kad ir menkiausias, bet koks įpročių
pasikeitimas, bet koks nerviškumas. Jis absoliučiai niekur neturi laisvės ir
pasirinkimo. Antra vertus, jo veiksmai nėra reguliuojami įstatymų kodekso.
Okeanijoje nėra įstatymų. Mintys ir veiksmai, kuriuos demaskavus gresia mirtis,
formaliai nėra uždrausti, o nesibaigiantys valymai, areštai, kankinimai,
kalinimai ir išgarinimas yra ne kaip bausmė už padarytus nusikaltimus, o
paprasčiausias sunaikinimas tų žmonių, kurie kada nors ateityje gali padaryti
nusikaltimą. (...)
Partijos narys privalo neturėti jokių asmeniškų
emocijų ir neduoti atokvėpio entuziazmui. Jis turi gyventi nuolatinėje
ekstazėje – neapkęsdamas užsienio priešų, vidaus išdavikų, triumfuodamas dėl
pergalių, atsižadėdamas savęs prieš partijos galią ir išmintį.
Nepasitenkinimas, sukeliamas jo pilko, skurdaus gyvenimo, yra sąmoningai
iškeliamas ir išliejamas tokiomis priemonėmis kaip neapykantos dviminutė, o
samprotavimams, kurie galėtų sukelti skeptiškų ar maištingų nuotaikų, kelias
užkertamas anksti įdiegiant vidinę drausmę. (...) Pagrindinis Okeanijos
visuomenės ramstis yra tikėjimas, kad Didysis Brolis yra visagalis, o partija –
neklystanti. Bet kadangi iš tikro Didysis Brolis nėra visagalis, o partija nėra
neklystanti, tai kyla poreikis nepailstamai, pagal situaciją kaitalioti
požiūrį faktus. Čia raktažodis yra
„juodbaltė“... Kalbant apie priešininką, jis reiškia įprotį įžūliai tvirtinti,
jog juoda yra balta, prieštarauti aiškiems faktams. Kalbant apie partijos narį,
jis reiškia ištikimą norą pasakyti, kad juoda yra balta, kai to reikalauja
partijos drausmė. Bet kartu tai reiškia ir sugebėjimą tikėti, jog juoda yra
balta, dar daugiau – suvokti, jog juoda yra balta, ir pamiršti, kad kada nors
esi manęs atvirkščiai. Tai reikalauja nuolat kaitalioti praeitį, pasitelkiant
mąstymo sistemą, kuri apima absoliučiai viską ir naujakalbėje žinoma kaip
„dvejamintė“.
... Mat partijos narys, kaip ir proletaras, yra
patenkintas esamomis sąlygomis iš dalies todėl, kad neturi palyginimo skalės.
JĮ REIKIA IZOLIUOTI NUO PRAEITIES, TAIP PAT IZOLIUOTI NUO UŽSIENIO ŠALIŲ, NES
TURI TIKĖTI, KAD GYVENA GERIAU NEGU JO PROTĖVIAI IR KAD PRAGYVENIMO VIDUTINIS
LYGIS NUOLAT KYLA. Bet kur kas svarbesnė priežastis, verčianti keisti praeitį,
yra poreikis apginti partijos neklystamumą... Jei, pavyzdžiui, Eurazija ar
Rytazija (nesvarbu kuri) šiandien yra priešas, tai ta šalis turėjo būti priešas
visą laiką. Ir jei faktai sako kitaip, tai faktai turi būti pakeisti... jokia
kitokia praeitis pasidaro nebeįmanoma... Partija bet kuriuo atveju skelbia
absoliučią tiesą, o tai, kas absoliutu, negalėjo kada nors skirtis nuo to, kas
yra dabar. (...)
„Dvejamintė“ reiškia gebėjimą vienu metu turėti
sąmonėje du priešingus įsitikinimus ir abiem jais tikėti. Partijos
intelektualas žino, kuria kryptimi keisti savo atmintį, todėl jis supranta, kad
daro triukus su realybe, bet pasitelkęs „dvejamintės“ pratybas, įtikina save,
kad realybė nėra prievartaujama... Sakyti sąmoningą melą, nuoširdžiai juo
tikint, pamiršti bet kurį nepatogų faktą, paskui, kai vėl prireiks, ištraukti
jį iš užmaršties ir vėl naudotis juo tiek, kiek būtina (...)
Visos praeities oligarchijos neteko valdžios arba
dėl per didelio sustabarėjimo, arba dėl suminkštėjimo... Ir kaip tik partijos pasiekimas
yra tai, kad ji išrado mąstymo sistemą, kurioje abi sąlygos egzistuoja vienu
metu... Jeigu nori valdyti, ir valdyti ilgai, tai turi mokėti panaikinti
realybės jausmą, nes valdymo paslaptis yra derinti tikėjimą savo paties
neklaidingumu su gebėjimu mokytis iš praeities klaidų.
Vargu ar reikia sakyti, kad subtiliausi
„dvejamintės“ praktikai yra tie, kurie ją išrado ir suvokia, jog tai plati
sąmonės apgaudinėjimo sistema. Mūsų visuomenėje žmonės, geriausiai žinantys,
kas dedasi, drauge mažiausiai mato pasaulį tokį, koks jis yra... Pasaulio
užkariavimu (dėl dvejaminės) tvirčiausiai tiki tie, kurie supranta jį esantį
neįmanomą. Šis savitas priešybių apjungimas – žinojimo su nežinojimu, cinizmo
su fanatizmu – ir yra vienas skiriamųjų Okeanijos visuomenės bruožų... Net mus
valdančių keturių ministerijų pavadinimai tarsi tyčia neatitinka esmės. Taikos
ministerija rūpinasi karu, Teisybės ministerija – melu, Meilės ministerija –
kankinimais, o Pertekliaus ministerija – badavimu. [...]
Jeigu tu esi
mažuma, net vienintelis, tai vis tiek nereiškia, kad esi pamišęs. Yra tiesa ir
yra netiesa, ir jeigu tu sugebi laikytis tiesos, kad ir prieš visą pasaulį, tu
nesi pamišęs. [...]
Buvo keista
suvokti, kad dangus yra visiems tas pats, taip pat ir Eurazijoje, ir Rytazijoje.
Ir žmonės po tuo dangumi taip pat labai panašūs – visur, visame pasaulyje,
šimtai tūkstančių milijonų tokių pat žmonių, nesuvokiančių vienas kito
egzistavimo, skiriamų neapykantos ir melo sienų ir vis dėlto beveik vienodų
[...]
Neįmanoma –
dėl nieko pasaulyje – norėti, kad tavo skausmas padidėtų. Iš skausmo galima
norėti tik vieno – kad jis dingtų. Nieko pasaulyje nėra baisesnio už fizinį
skausmą. Skausmo akivaizdoje nėra didvyrių [...]
O‘Brajenas
Vinstonui: „Jūs esat skaitęs apie religinius persekiojimus praeityje.
Viduramžiais buvo inkvizicija. Ji patyrė pralaimėjimą. Ėmėsi išrauti ereziją, o
galiausiai tik įamžino ją. Mat vietoj kiekvieno eretiko, sudeginto ant laužo,
atsirasdavo tūkstančiai naujų. Kodėl? Todėl, kad inkvizicija žudė savo priešus
atvirai, ir žudė tada, kai jie dar neatgailavo; tiesą sakant, todėl ir žudė,
kad jie neatgailavo. Žmonės mirė todėl, kad nenorėjo atsisakyti savo
įsitikinimų. Natūralu, kad visa šlovė tekdavo aukai, o visa gėda – ją
sudeginusiam inkvizitoriui. Vėliau, dvidešimtame amžiuje, buvo vadinamieji
totalitariniai režimai. Buvo vokiečių naciai ir rusų komunistai. Rusai
persekiojo eretikus dar žiauriau negu inkvizicija. Ir jie manė, kad pasimokė iš
praeities klaidų; jie bent jau žinojo, kad neturi būti kankinių. Prieš parodydami
savo aukas viešame teisme, jie tyčia palauždavo jų išdidumą. Palauždavo juos
kankinimais ir vienatve, kol iš jų likdavo atstumiantys, susirietę luošiai,
prisipažįstą viską, ką tik liepsi, įžeidinėjantys patys save, kaltinantys ir
besislapstantys vienas už kito, verkšlenantys pasigailėjimo. Bet prabėgus vos
keletui metų vėl atsitikdavo tas pats. Žuvusieji tapdavo kankiniais, jų
nusižeminimas likdavo užmarštyje. Taigi tas pats klausimas – kodėl? Pirmiausia,
todėl, kad jų prisipažinimai būdavo aiškiai išplėšti per jėgą ir netikri. Mes
tokių klaidų nedarome. Visi prisipažinimai, kurie sakomi čia, yra tikri. Mes
darome juos tikrais. Ir svarbiausia – neleidžiame mirusiems atsigręžti prieš
mus. Liaukitės vaizdavęsis, kad būsimos kartos jus reabilituos. Tos kartos
nieko nežinos apie jus. Jūs iš istorijos tėkmės būsit ištrauktas kuo
sklandžiausiai. Mes paversime jus dujomis ir išleisime stratosferoje. Iš jūsų
nieko neliks – nei vardo registracijos knygoje, nei atminties gyvųjų smegenyse.
Jūs dingsit iš praeities ir iš ateities. Jūs būsit niekad neegzistavęs... Mes
nesunaikiname eretiko už priešinimąsi mums; kol jis priešinasi, mes ji
nesunaikiname. Mes pakeičiame jį, užvaldome jo sąmonę, performuojam jį.
Išdeginame iš jo visą blogį ir iliuzijas, patraukiame jį savo pusėn ne
formaliai, o iš tikro, su visa širdimi ir siela. Prieš nužudydami padarome jį
vienu iš mūsų. Mes nepakęstume, kad kažkur pasaulyje egzistuotų ydinga mintis,
kad ir kokia slapta ir silpna ji būtų. Net mirties akimirką, mes negalime
leisti jokio nukrypimo. Senovėje eretikas eidavo ant laužo, būdamas eretikas,
skelbdamas savo ereziją, mėgaudamasis ja. Net Rusijos valymų auka, eidama
koridoriumi ir laukdama kulkos, galėjo mintyse tebemaištauti. Bet mes, prieš
ištaškydami smegenis, padarome jas tobulas. “ [...]
[O‘Brajenas
Vinstonui]: „...Valdžia yra ne priemonė, ji yra tikslas. Diktatūra įvedama ne
tam, kad būtų apsaugota revoliucija; revoliucija daroma tam, kad būtų įvesta
diktatūra. Represijų tikslas – tai represijos. Kankinimo tikslas yra kankinimas,
valdžios tikslas yra valdžia... Jūs manot, kad aš kalbu apie valdžią, bet
negaliu net sustabdyti savo kūno nykimo. Argi jūs nepajėgiat suprasti.
Vinstonai, kad individas tėra ląstelė (VISIŠKA NESĄMONĖ!) ? Ląstelės nuovargis
– tai organizmo stiprybė. Ar jūs numirštat, kai nusikarpot nagus?... Mes esame
valdžios kunigai. Dievas yra valdžia... jūs privalot įsisąmoninti, kad valdžia
yra kolektyvinė. Individas turi tik tiek valdžios, kiek yra atsisakęs individualybės.
Jūs žinot šūkį: „Laisvė – tai vergija“. Ar niekada nepagalvojot, kad yra
atvirkščiai? Vergija yra laisvė. Vienas – laisvas žmogus visada pralaimi. Taip ir turi būti, nes kiekvienas žmogus yra
pasmerktas mirti ir tai – didžiausia jo nesėkmė. Bet jeigu jis sugeba visiškai,
galutinai paklusti, jei sugeba atsisakyti savo asmenybės, jei moka taip
įsilieti į partiją, kad pats tampa partija, tai jis yra visagalis ir
nemirtingas... valdžios paskirtis – valdyti žmones. Valdyti kūną, bet
svarbiausia – valdyti sąmonę. Valdyti materiją – išorinį pasaulį, kaip jūs
pasakytumėt – nėra svarbu. Jau dabar mes absoliučiai valdome materiją... Mes
valdome materiją todėl, kad valdome sąmonę. Realybė yra kaukolėje... Jums
reikia atsisakyti šitų devynioliktojo amžiaus idėjų apie gamtos dėsnius. Gamtos
dėsnius kuriame mes... Nejaugi jūs manot, kad mums sunku parengti dvigubą
astronomijos teoriją? Žvaigždės gali būti arti ar toli, pareina nuo to, kaip
mums reikia. Jūs manot, kad mūsų matematikai nepajėgūs to padaryti? Argi
pamiršot dejamintę?
(... Bet vis
dėl to jis (Vinstonas) žinojo, kad tiesa yra jo pusėje.)...
Valdžios esmė
– kelti skausmą ir žeminti. Valdžios esmė – suplėšyti žmogaus sąmonę į
gabaliukus ir paskui sudėlioti juos nauju pavidalu savo nuožiūra... Tai baimės,
išdavystės ir kančios pasaulis, kai trypi ir esi trypiamas, pasaulis, kuris
tobulėdamas darysis vis negailestingesnis. Mūsų pasaulio pažanga – tai žengimas
prie vis didesnio skausmo. Senosios civilizacijos tvirtino, kad susikūrė ant
meilės ir teisybės pagrindo. Mūsiškė yra grindžiama neapykanta. Mūsų pasaulyje
nebus kitų emocijų – tik baimė, neapykanta, triumfas ir nusižeminimas. Visa
kita mes sunaikinsime, viską... Mes jau nutraukėme ryšį tarp vaiko ir tėvų,
tarp vieno žmogaus ir kito, tarp vyro ir moters. Niekas jau nebepasitiki žmona,
vaiku ar draugu. Vaikai bus paimti iš motinų kaip kiaušiniai iš vištos. Lytiniai
instinktai bus išnaikinti. Reprodukcija bus vienąkart per metus atliekamas
formalumas kaip maisto kortelės pratęsimas. Mes uždrausime orgazmą. Mūsų
neurologai jau dirba toje srityje. Nebeliks jokios ištikimybės, išskyrus
ištikimybę partijai. Nebeliks meilės, išskyrus meilę Didžiajam Broliui. Nebebus
juoko, išskyrus triumfo juoką prie nugalėto priešo. Nebebus meno, literatūros,
mokslo. Kai būsime visagaliai, mokslas mums taps nebereikalingas. Nebeliks
skirtumo tarp grožio ir bjaurumo. Nebeliks smalsumo, džiaugsmo gyvenimo
kasdienybe. Visi malonumai bus sunaikinti. Bet visada liks – nepamiršk to,
Vinstonai, - apsvaigimas nuo valdžios, nuolat didėjantis ir nuolat
tobulėjantis... Jei norit ateities paveikslo, įsivaizduokit batą, lipantį ant
žmogaus veido – ir taip bus per amžius... Tų trypiamų veidų niekad netrūks.
Visuomet bus eretikų, visuomenė priešų, kuriuos reikės nugalėti ir vis iš naujo
pažeminti... Tai bus lygia dalim triumfo pasaulis ir teroro pasaulis. Kuo
partija bus galingesnė, tuo mažiau turės tolerancijos; kuo silpnesnė opozicija,
tuo kietesnė priespauda... Jūs (O‘Brajenas kreipiasi į Vinstoną) manote, kad
egzistuoja toks dalykas, kaip žmogaus prigimtis, kuri įnirš nuo to, ką mes darome,
ir sukils prieš mus. Be mes ir kuriame žmogaus prigimtį.“[...]
Be eretiškų
žodžių slopinimo, buvo dar ir kitas bendras tikslas – kaip galint sumažinti
žodyną, nepaliekant nė vieno žodžio, be kurio įmanoma išsiversti. Naujakalbės
paskirtis buvo ne plėsti minties erdvę, o ją mažinti, ir tam tikslui
netiesiogiai tarnavo iki minimumo apribotas žodžių pasirinkimas. [...]
B žodyno
žodžiai atrodė stipresni ir dėl to, kad beveik visi buvo labai panašūs. Beveik dauguma...
buvo dviskiemeniai arba triskiemeniai žodžiai su kirčiu pirmame arba
paskutiniame skiemenyse. Jų vartojimas darė kalbą gagenančią, vienu metu ir
kapotą, ir monotonišką. Kaip tik to ir buvo siekiama. Tikslas – kad kalba, ypač
ideologinėmis temomis, būtų kuo labiau priklausoma nuo sąmonės. Kasdieniniame
gyvenime, be abejonės, būtina, bent jau kai kada prieš kalbant pagalvoti, bet
partijos narys, prireikus kalbėti politiniais ar etiniais klausimais, privalo
sugebėti pažerti teisingą nuomonę taip pat automatiškai, kaip kulkosvaidis
kulkas. [...]
Naujakalbė
kaip tik tuo ir skyrėsi nuo daugelio kitų kalbų, kad jos žodynas, užuot
plėtęsis, kasmet mažėjo. Ir kiekvienas sumažėjimas buvo laikomas laimėjimu, nes
kuo mažesnis pasirinkimas, tuo mažesnė pagunda imti galvoti. Buvo tikimasi galų
gale pasiekti, kad artikuliuota kalba sklistų iš žmogaus burnos visai
neveikiant aukštesnio lygio smegenų centrams. [...]
Žinoma,
galėjai pasakyti ir labai šiurkščią ereziją, prilygstančią keiksmažodžiui.
Galėjai, pavyzdžiui, pasakyti, kad Didysis Brolis yra pliusnegeras. Bet šis
teiginys, kuris lojaliai ausiai atrodė tikriausia nesąmonė, negalėjo būti
paremtas protingu argumentu, nes tam nebuvo tinkamų žodžių. [...]
Žmogus, nuo
mažumės vartojantis naujakalbę kaip vienintelę kalbą, net nežinos, kad lygūs
kada nors turėjęs antrą reikšmę „politiškai lygūs“ arba laisvas kadaise reiškęs
„intelektualiai laisvas“. Lygiai kaip apie šachmatus negirdėjęs žmogus nežino
antrųjų karalienės ir žirgo reikšmių. [...]
Kai senoji
kalba bus galutinai nuslopinta, bus visiems laikams nukirstas ir ryšys su
praeitimi. [...]
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą
Pastaba: tik šio tinklaraščio narys gali skelbti komentarus.